Pre nealko segment bude podľa analýzy dôležitý predovšetkým záujem
spotrebiteľov o balené vody, pre ktoré sú letné mesiace najdôležitejšie.
Dôležitosť vôd na objeme predaja počas teplých mesiacov sa blíži k dvom
tretinám z celého koláča nealko segmentu.
Slováci nakupujú najviac balené vody (minerálne, stolové, pramenité,
dojčenské), ktoré tvoria dominantnú časť spotreby (takmer 60 %) a putujú
na ne 4 z 10 eur výdajov na nealko. Spotreba vôd sa medziročne znížila o
3 % na úroveň 457 miliónov litrov, čo v prepočte na jedného obyvateľa
predstavuje priemerne 84 litrov vôd ročne. V susednom Česku je to až 97
litrov na obyvateľa.
Z hľadiska spotrebiteľských preferencií dlhodobo prevažujú minerálne
vody, ktoré tvoria 58 % z celého koláča vôd a medziročne posilnili svoju
pozíciu. Nasledujú stolové a pramenité vody (35 %) a menší segment
dojčenských vôd (7 %). V rámci typov vôd majú slovenskí spotrebitelia
najradšej jemne perlivé vody, ktoré tvoria takmer dve pätiny z nákupov a
záujem o ne z roka na rok rastie. Perlivé vody si ukrajujú 37 % z
celkového objemu vôd a najmenšiu časť (24 %) tvoria neperlivé vody.
Trendom ostáva aj dlhodobý záujem o neochutené vody. Ak sa už
spotrebiteľ rozhodne pre ochutenú vodu, pri výbere preferuje hlavne
príchuť pomarančovú, citrónovú a jahodovú.
Druhým najpopulárnejším typom nealko nápojov po vodách sú malinovky.
Patria sem predovšetkým kolové, pomarančové, citrónové či iné ochutené
sýtené nápoje. Ich ročná spotreba je na úrovni nad 225 miliónov litrov,
čo je o 5 % menej ako pred rokom. Za poklesom celej kategórie sú všetky
príchute od kolovej po hroznovú, s výnimkou menšinovej tonikovej
príchute, ktorej predaj ako jedinej stagnoval. Kolová príchuť však
ostáva suverénne najobľúbenejšia - tvorí takmer dve tretiny z celého
predaného objemu malinoviek.
Treťou najpredávanejšou skupinou nealko nápojov sú džúsy, ktoré
zaznamenali medziročný pokles spotreby (o 7 %) aj tržieb ( o 3 %).
Slovenskí spotrebitelia nakúpili v maloobchode za posledný rok 56,6
milióna litrov džúsov a zaplatili za ne viac ako 67 miliónov eur. V
rámci príchutí vedie pomaranč, multivitamín a trojicu dominantných
preferencií uzatvára jablková príchuť.
V posledných rokoch zaznamenali dynamický vývoj energetické nápoje, a to
aj napriek najvyššej priemernej cene v rámci nealko nápojov. Ich
maloobchodná spotreba aj tržby však v posledných 12 mesiacoch medziročne
klesli, a to spotreba približne o 7 % na 19 miliónov litrov a obrat o 3
%.
V najmenšej miere Slováci míňajú za ľadové čaje, za ktoré ročne išlo 11
miliónov eur a ich maloobchodná spotreba dosiahla 17 miliónov litrov.
Podľa analýzy segment nealko nápojov patril počas pandemických marcových
nákupov k pomalšie rastúcim kategóriám a spotrebitelia utrácali oveľa
viac na iné skupiny trvanlivých potravín či drogistického tovaru.
Začiatok roka bol pre celú skupinu nealko segmentu menej dramatický z
hľadiska poklesu spotreby v maloobchode, keď sa predaje počas prvých
troch mesiacov znížili len o necelé 1 %.
V období posledných 12 mesiacov dosiahli maloobchodné tržby za skupinu
nealkoholických nápojov (balené vody, ochutené sýtené nápoje, džúsy,
energetické nápoje a ľadové čaje) hodnotu takmer 372 miliónov eur. V
medziročnom porovnaní to znamená pokles o 1 % a celkový ročný obrat bol
nižší o 3,2 milióna eur. Z hľadiska predaného objemu celý nealko segment
klesol ešte výraznejšie a postihol všetky druhy nealkoholických
nápojov. Spotrebitelia v SR nakúpili takmer 775 miliónov litrov nealko
nápojov ročne, čím sa maloobchodná spotreba znížila o 4 % oproti
predchádzajúcemu obdobiu.
Nielsen Holdings je globálna výskumná a analytická spoločnosť. Pôsobí vo
viac ako 100 krajinách sveta, čím pokrýva viac než 90 % svetovej
populácie.